Please use this identifier to cite or link to this item:
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5778
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Avila, Fernando Fulgencio León | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2776319211190616 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Freitas, Eliane Batista de Lima | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3234592323714659 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Oliveira, Paulo Louzada Castro de | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/6162675679046553 | pt_BR |
dc.creator | Ferreira, Elda Martins | - |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1327093650807397 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2020-08-13T23:18:03Z | - |
dc.date.available | 2020-08-12 | - |
dc.date.available | 2020-08-13T23:18:03Z | - |
dc.identifier.uri | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5778 | - |
dc.description.abstract | This work consists of a brief passage through the main concepts of Constructivist theory, in its most varied facets, highlighting its importance in the educational field. For that, some fundamental reflections of this theory are presented in the conceptions of Piaget and Vygotsky. Thus, based on a bibliographic research, it seeks to analyze its diffusion in Brazilian education, identifying possible elements of it in the current official education documents and its application in the teaching of Physics. It was observed, then, that due to the current interest in teaching based on technical training and professional skills, constructivism gave way to new perspectives on education, a fact that does not cancel its presence even if discreetly in pedagogical practices and educational policies. Keywords: Constructivist. Physics Teaching. Official education documents | pt_BR |
dc.description.resumo | Este trabalho é composto por uma breve passagem pelos principais conceitos da teoria Construtivista, nas suas mais variadas facetas, destacando sua importância no campo educacional. Para tanto, são apresentadas algumas reflexões fundamentais dessa teoria nas concepções de Piaget e Vygotsky. Dessa forma, baseado em uma pesquisa bibliográfica, busca-se analisar a difusão da mesma na educação brasileira identificando possíveis elementos desta nos atuais documentos oficiais de educação e sua aplicação no ensino de Física. Observou-se, então, que devido ao atual interesse por um ensino à base de formação técnica e de habilidades profissionais o construtivismo cedeu espaço para novas perspectivas para educação, fato esse que não anula a sua presença, mesmo que discretamente, nas práticas pedagógicas e políticas educacionais. Palavras chaves: Construtivismo. Ensino de Física. Documentos Oficiais. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Instituto de Ciências Exatas e Tecnologia | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Constructivist | pt_BR |
dc.subject | Physics | pt_BR |
dc.subject | Teaching | pt_BR |
dc.subject | Construtivismo | pt_BR |
dc.subject | Ensino de Física | pt_BR |
dc.subject | Documentos Oficiais | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMÁTICA | pt_BR |
dc.title | Perspectivas construtivas no ensino de Física: uma visão panorâmica | pt_BR |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
dc.creator.affiliation | Universidade Federal do Amazonas | pt_BR |
dc.date.event | 2020-03-02 | - |
dc.publisher.localpub | Itacoatiara | pt_BR |
dc.subject.controlado | Construtivismo (Educação) | pt_BR |
dc.subject.controlado | Física - Ensino | pt_BR |
dc.subject.controlado | Práticas pedagógicas | pt_BR |
dc.subject.controlado | Políticas Educacionais | pt_BR |
dc.creator.affiliation-init | UFAM | pt_BR |
dc.publisher.course | Ciências: Matemática e Física - Licenciatura - Itacoatiara | pt_BR |
Appears in Collections: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Ciências Exatas e da Terra |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TCC_EldaMartins.pdf | 437,68 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.