Please use this identifier to cite or link to this item: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6032
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Azevedo Neto, Leonardo Dourado de-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9906916609806753pt_BR
dc.contributor.referee1Silva, Irenilson Santos da-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0137214594317779pt_BR
dc.contributor.referee2Medeiros, Adriana Francisca de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/5650581779742116pt_BR
dc.creatorLima, Tahís Melo de-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1163705962260367pt_BR
dc.date.accessioned2021-12-14T19:52:03Z-
dc.date.available2021-12-10-
dc.date.available2021-12-14T19:52:03Z-
dc.identifier.urihttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6032-
dc.description.abstract“Anyone who wants to study or practice Magic must cultivate Mathematics,” says Matila Costiesco Ghyka. In this sense, in the school context, it is necessary to use several resources to present the subject of mathematics well, so that instead of being the most hated subject, it becomes charming. In this work, we propose to analyze research related to Art in the teaching of Mathematics. We tried to answer the guiding question: What contributions of Art in Mathematics are presented in publications of the journal Educação Mathematics in Magazine from 2009 to 2019? We understand Art, in this work, as the various artistic expressions: such as paintings, pictures, foldings, drawings, theater, music, dance, poetry, among others. This understanding is based on the Common National Curriculum Base. By searching the digital address of Educação Mathematics in Magazine, we found ten publications that presented practices to help in the classroom, experience reports and scientific articles. Based on these publications, the contribution that Art made to the presentation of mathematical content was noticeable, contributing to the participation of students in the classroom, as well as to the understanding and transmission of the proposed content.pt_BR
dc.description.resumo“Aquele que deseja estudar ou exercer a Magia deve cultivar a Matemática,” afirma Matila Costiesco Ghyka. Nesse sentido, no contexto escolar, é preciso utilizar diversos recursos para bem apresentar a disciplina de matemática, para que ao invés de ser a disciplina mais odiada, ela passe a ser encantadora. Neste trabalho, propomos analisar pesquisas relacionadas à Arte no ensino da Matemática. Tentamos responder à questão norteadora: Que contribuições da Arte na Matemática são apresentadas em publicações do periódico Educação Matemática em Revista no período de 2009 a 2019? Compreendemos Arte, neste trabalho, como as diversas expressões artísticas: como pinturas, quadros, dobraduras, desenhos, teatro, música, dança, poesia, dentre outros. Essa compreensão está baseada na Base Nacional Comum Curricular. Com a busca no endereço digital da Educação Matemática em Revista, encontramos dez publicações que apresentavam práticas para auxiliar em sala de aula, relatos de experiência e artigos científicos. Com base nessas publicações, foi notadamente perceptível a contribuição que a Arte teve na apresentação para os conteúdos matemáticos, contribuindo para a participação dos estudantes em sala de aula, bem como na compreensão e transmissão do conteúdo proposto.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentIEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)pt_BR
dc.relation.referencesBardin, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011. BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017. BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Arte / Secretaria de Educação Fundamental. (1ª a 4ª séries). Brasília: MEC/SEF, 1997. BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática / Secretaria de Educação Fundamental. (5ª a 8ª séries). Brasília: MEC/SEF, 1998. FAINGUELERNT, Estela Kaufman; NUNES, Katia Regina Ashton. Fazendo Arte com a Matemática. Porto Alegre: Artmed, 2006. FAINGUELERNT, Estela Kaufman; NUNES, Katia Regina Ashton. Tecendo Matemática com Arte. Porto Alegre: Artmed, 2009. FAINGUELERNT, Estela Kaufman; NUNES, Katia Regina Ashton. Descobrindo Matemática na Arte: atividades para o ensino fundamental e médio. Porto Alegre: Artmed, 2011. GALVÃO, Elizangela da S.; NACARATO, Adair M. Estratégias de resoluções de problemas por alunos do 3º ano do ensino fundamental. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 35, p. 41-51, 2012. GOMES, Antônio do N.; SALVADOR, José A. Dobras, cortes e fractais no ensino fundamental. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 37, p. 5-13, 2012. KLUTH, Verilda S.; SAVANACHI, Cristiane S.; CARDEIRA, Francisco A. Matemática e música em sintonia: uma proposta educacional. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 44, p. 14-20, 2015. LOPES, Maria R. C. M. et al. Fractais na educação Básica: Aprendendo com quebra-cabeças, Arte francesa e cartões. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 41, p. 37-44, 2014. MATTOS, Sandra M. N. de; MATTOS, José R. L. de; SURUI, Gamalono. Pintura corporal dos PaiterSuruí eetnoMatemática interligando saberes e fazeres tradicionais aos conteúdos matemáticos escolares. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 60, p. 139-156, 2018. MENDES, I. A. Ensino de conceitos geométricos, medidas e simetria: por uma educação (etno)matemática com arte. Revista Cocar (UEPA), Belém, v. 02, p. 35-47, 2008. MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999. SANTOS, Luciana F. dos; GUIMARÃES, Gilda. Geometria e Artes visuais no Ensino fundamental. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 35, p. 32-40, 2012. SILVA, Ângela de J. S.; CORREA, Cladiane F.; CIVARDI, Jaqueline A. O ensino e aprendizagem de noções básicas de geometria analítica na 1ª fase do ensino fundamental. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 30, p. 30-37, 2010. SILVA, Elvys W. F. Copa 2010: É a Matemática batendo um bolão! Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 37, p. 43-50, 2012. SOARES, Waléria de J. B. A Matemática nas Artes contemporâneas: Possibilidade para uma atividade interdisciplinar. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 40, p. 30-37, 2013. TEIXEIRA, Manoel L. C.Matemática e o caminho das Artes: alfabetização Matemática. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 27, p. 27-31, 2009 ZALESKI FILHO, Dirceu. Matemática e Arte. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.uriAn error occurred getting the license - uri.*
dc.rights.uriAn error occurred getting the license - uri.*
dc.subjectEnsino da Matemáticapt_BR
dc.subjectArte na Matemáticapt_BR
dc.subject.cnpqCIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICApt_BR
dc.titleUma revisão bibliográfica das pesquisas sobre arte e matemática no periódico Educação Matemática em Revistapt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.creator.affiliationUniversidade Federal do Amazonaspt_BR
dc.date.event2021-11-22-
dc.publisher.localpubHumaitá (AM)pt_BR
dc.subject.controladoMatemática - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.controladoMatemática - Estudo e ensino - Pesquisapt_BR
dc.creator.affiliation-initUFAMpt_BR
dc.publisher.courseCiências: Matemática e Física - Licenciatura - Humaitápt_BR
Appears in Collections:Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Ciências Exatas e da Terra

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC_TahisLima.pdf591,11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.