Please use this identifier to cite or link to this item:
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6040
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Alves, Rozane Alonso | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7271103372811887 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Gomes, José Roberto | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3573533231927034 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Alves, Maria Isabel Alonso | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/1157608326062043 | pt_BR |
dc.creator | Rabelo, Karoline Ribeiro | - |
dc.date.accessioned | 2021-12-16T19:53:31Z | - |
dc.date.available | 2021-12-16 | - |
dc.date.available | 2021-12-16T19:53:31Z | - |
dc.identifier.uri | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6040 | - |
dc.description.abstract | This Course Conclusion Paper – TCC, sought to carry out a study on gender issues based on the analysis of practices and teacher training within municipal public schools in Humaitá-AM. Working with the contextualization of the narrative coming from the teachers regarding gender issues as a curricular content and the methodologies used to deal with this theme in the classroom context from the pedagogical practices. We also sought to analyze the curricular policies (BNCC, LDB) present in the classroom. Thus, the main objective is based on identifying gender issues in the context of municipal public schools in Humaitá – AM, based on teachers' narratives about gender identity in their pedagogical practices, as well as analyzing curricular policies about gender and gifts in the classroom. The methodological approach is supported by qualitative research, based on the studies by Rey (2005), where the author states that this methodological approach “[...] represents a permanent process, within which all aspects are constantly defined and redefined. methodological decisions and options during the research process itself” (REY, 2005, p. 81). The instruments for the production of data appropriate the use of interviews, here called resignified narrative interviews, having Andrade (2012) as theoretical-methodological support, as well as the use of document analysis based on Ludke (1986). The discussions on the issue of gender in the school context have shown that the teaching practice must make gender discussions habitual so that such issues become daily, making it possible to speak, question and rethink the social constructions that involve gender identity and resignification of their place in society. The interviews showed that one of the facilitators that mark the entry of these contents into the school environment is the curriculum, which is designed based on the realities of each school and which works in a more flexible way on these issues and integrates new spaces for if we talk, think and rethink about what happens in society and within the school when we deal with gender issues - school - society. | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente Trabalho de Conclusão de Curso – TCC, buscou realizar um estudo acerca das questões de gênero tendo como base de análise as práticas e formações docentes no interior das escolas públicas municipais de Humaitá-AM. Trabalhando com a contextualização da narrativa provinda dos professores/as a respeito das questões de gênero enquanto conteúdo curricular e as metodologias utilizadas para dar conta desta temática no contexto de sala de aula a partir das práticas pedagógicas. Buscou-se também, analisar as políticas curriculares (BNCC, LDB) presentes na sala de aula. Assim, o objetivo central está pautado em identificar as questões de gênero no contexto das escolas públicas municipais de Humaitá – AM, a partir das narrativas dos/as professores/as sobre a identidade de gênero em suas práticas pedagógicas, bem como analisar as políticas curriculares sobre gênero e presentes na sala de aula. A abordagem metodológica se ampara na pesquisa qualitativa, tendo como base os estudos de Rey (2005), onde o autor afirma que esta abordagem metodológica “[...] representa um processo permanente, dentro do qual se definem e se redefinem constantemente todas as decisões e opções metodológicas no decorrer do próprio processo de pesquisa” (REY, 2005, p. 81). Os instrumentos para a produção de dados se apropriam do uso de entrevistas, aqui denominadas de entrevistas narrativas ressignificadas, tendo como suporte teórico metodológico Andrade (2012), bem como o uso de análises documentais com base em Ludke (1986). As discussões feitas sobre a questão de gênero no contexto escolar vêm demonstrando que a prática docente deve tornar habituais as discussões de gênero para que tais questões tornem- se cotidianas, possibilitando falar, questionar e repensar as construções sociais que envolve a identidade de gênero e a ressignificação do seu lugar na sociedade. As entrevistas apontaram que um dos facilitadores que marcam a entrada desses conteúdos no ambiente escolar é o currículo, este que é pensado a partir das realidades de cada escola e que trabalha de maneira mais flexível acerca desses assuntos e integrando em seus meios, novos espaços para se falar, pensar e repensar sobre o que ocorre na sociedade e dentro da escola quando tratamos de questões de gênero - escola - sociedade. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá) | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Gênero | pt_BR |
dc.subject | Políticas Curriculares | pt_BR |
dc.subject | Prática Docente | pt_BR |
dc.subject | Educação | pt_BR |
dc.subject | Genre | pt_BR |
dc.subject | Curriculum Policies | pt_BR |
dc.subject | Education | pt_BR |
dc.subject | Teaching Practice | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO: TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO | pt_BR |
dc.title | Narrativas docentes sobre gênero no contexto das escolas públicas municipais de Humaitá - AM | pt_BR |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
dc.creator.affiliation | Universidade Federal do Amazonas | pt_BR |
dc.date.event | 2021-11-26 | - |
dc.publisher.localpub | Humaitá (AM) | pt_BR |
dc.subject.controlado | Educação - Aspectos sociais - Humaitá (AM) | pt_BR |
dc.creator.affiliation-init | UFAM | pt_BR |
dc.publisher.course | Pedagogia - Licenciatura - Humaitá | pt_BR |
Appears in Collections: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Ciências Humanas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TCC_KarolineRabelo.pdf | 309,87 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.