Please use this identifier to cite or link to this item: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6040
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Alves, Rozane Alonso-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7271103372811887pt_BR
dc.contributor.referee1Gomes, José Roberto-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3573533231927034pt_BR
dc.contributor.referee2Alves, Maria Isabel Alonso-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/1157608326062043pt_BR
dc.creatorRabelo, Karoline Ribeiro-
dc.date.accessioned2021-12-16T19:53:31Z-
dc.date.available2021-12-16-
dc.date.available2021-12-16T19:53:31Z-
dc.identifier.urihttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6040-
dc.description.abstractThis Course Conclusion Paper – TCC, sought to carry out a study on gender issues based on the analysis of practices and teacher training within municipal public schools in Humaitá-AM. Working with the contextualization of the narrative coming from the teachers regarding gender issues as a curricular content and the methodologies used to deal with this theme in the classroom context from the pedagogical practices. We also sought to analyze the curricular policies (BNCC, LDB) present in the classroom. Thus, the main objective is based on identifying gender issues in the context of municipal public schools in Humaitá – AM, based on teachers' narratives about gender identity in their pedagogical practices, as well as analyzing curricular policies about gender and gifts in the classroom. The methodological approach is supported by qualitative research, based on the studies by Rey (2005), where the author states that this methodological approach “[...] represents a permanent process, within which all aspects are constantly defined and redefined. methodological decisions and options during the research process itself” (REY, 2005, p. 81). The instruments for the production of data appropriate the use of interviews, here called resignified narrative interviews, having Andrade (2012) as theoretical-methodological support, as well as the use of document analysis based on Ludke (1986). The discussions on the issue of gender in the school context have shown that the teaching practice must make gender discussions habitual so that such issues become daily, making it possible to speak, question and rethink the social constructions that involve gender identity and resignification of their place in society. The interviews showed that one of the facilitators that mark the entry of these contents into the school environment is the curriculum, which is designed based on the realities of each school and which works in a more flexible way on these issues and integrates new spaces for if we talk, think and rethink about what happens in society and within the school when we deal with gender issues - school - society.pt_BR
dc.description.resumoO presente Trabalho de Conclusão de Curso – TCC, buscou realizar um estudo acerca das questões de gênero tendo como base de análise as práticas e formações docentes no interior das escolas públicas municipais de Humaitá-AM. Trabalhando com a contextualização da narrativa provinda dos professores/as a respeito das questões de gênero enquanto conteúdo curricular e as metodologias utilizadas para dar conta desta temática no contexto de sala de aula a partir das práticas pedagógicas. Buscou-se também, analisar as políticas curriculares (BNCC, LDB) presentes na sala de aula. Assim, o objetivo central está pautado em identificar as questões de gênero no contexto das escolas públicas municipais de Humaitá – AM, a partir das narrativas dos/as professores/as sobre a identidade de gênero em suas práticas pedagógicas, bem como analisar as políticas curriculares sobre gênero e presentes na sala de aula. A abordagem metodológica se ampara na pesquisa qualitativa, tendo como base os estudos de Rey (2005), onde o autor afirma que esta abordagem metodológica “[...] representa um processo permanente, dentro do qual se definem e se redefinem constantemente todas as decisões e opções metodológicas no decorrer do próprio processo de pesquisa” (REY, 2005, p. 81). Os instrumentos para a produção de dados se apropriam do uso de entrevistas, aqui denominadas de entrevistas narrativas ressignificadas, tendo como suporte teórico metodológico Andrade (2012), bem como o uso de análises documentais com base em Ludke (1986). As discussões feitas sobre a questão de gênero no contexto escolar vêm demonstrando que a prática docente deve tornar habituais as discussões de gênero para que tais questões tornem- se cotidianas, possibilitando falar, questionar e repensar as construções sociais que envolve a identidade de gênero e a ressignificação do seu lugar na sociedade. As entrevistas apontaram que um dos facilitadores que marcam a entrada desses conteúdos no ambiente escolar é o currículo, este que é pensado a partir das realidades de cada escola e que trabalha de maneira mais flexível acerca desses assuntos e integrando em seus meios, novos espaços para se falar, pensar e repensar sobre o que ocorre na sociedade e dentro da escola quando tratamos de questões de gênero - escola - sociedade.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentIEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGêneropt_BR
dc.subjectPolíticas Curricularespt_BR
dc.subjectPrática Docentept_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectGenrept_BR
dc.subjectCurriculum Policiespt_BR
dc.subjectEducationpt_BR
dc.subjectTeaching Practicept_BR
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO: TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOpt_BR
dc.titleNarrativas docentes sobre gênero no contexto das escolas públicas municipais de Humaitá - AMpt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.creator.affiliationUniversidade Federal do Amazonaspt_BR
dc.date.event2021-11-26-
dc.publisher.localpubHumaitá (AM)pt_BR
dc.subject.controladoEducação - Aspectos sociais - Humaitá (AM)pt_BR
dc.creator.affiliation-initUFAMpt_BR
dc.publisher.coursePedagogia - Licenciatura - Humaitápt_BR
Appears in Collections:Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Ciências Humanas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC_KarolineRabelo.pdf309,87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.