Please use this identifier to cite or link to this item:
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6269
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1576292560798601 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Medeiros, Adriana Francisca de | - |
dc.contributor.referee2 | Oliveira, Ângela Maria Gonçalves de | - |
dc.creator | Benigno, Beatriz Lima | - |
dc.date.accessioned | 2022-07-27T15:49:52Z | - |
dc.date.available | 2022-07-18 | - |
dc.date.available | 2022-07-27T15:49:52Z | - |
dc.identifier.uri | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6269 | - |
dc.description.abstract | The research presented aims to analyze the different forms of organization of the pedagogical work carried out in multigrade Early Childhood Education classes in rural schools in the municipality of Humaitá (AM). Early Childhood Education, the first stage of Basic Education, underwent changes in terms of achievements through legislation, theory and practice. The achievements are the result of the broad movement of society and social movements for children to be considered subjects of rights. Rural Early Childhood Education includes the diversity of peoples and populations that live in rural territories, with the aim of offering an education that is committed to valuing the knowledge of rural people. In this context, we find the multigrade classes that in the municipality of Humaitá serve children from Early Childhood Education grouped with children from Elementary School. This is a qualitative research, a case study, and for the systematic collection of data, semi-structured interviews and questionnaires were used during the activities developed, collection and analysis of plans and dialogues, organization of records and writing of the text. The study allowed us to understand the forms of organization of the pedagogical work carried out by the educators of Early Childhood Education in the countryside, revealing that it is a challenge to work with Early Childhood Education in multigrade classes that seek strategies to better serve children. The difficulties are numerous, but they develop activities according to the possibilities in the face of often the absence of training and resources. | pt_BR |
dc.description.resumo | A pesquisa apresentada tem como objetivo analisar as diferentes formas de organização do trabalho pedagógico realizado em turmas de Educação Infantil multisseriadas nas escolas do campo do município de Humaitá (AM). A Educação Infantil, primeira etapa da Educação Básica passou por mudanças no que diz respeito a conquistas por meio da legislação, teóricas e práticas. As conquistas são o resultado da ampla movimentação da sociedade e dos movimentos sociais para que as crianças fossem consideradas sujeitos de direitos. A Educação Infantil do Campo inclui a diversidade de povos e populações que vivem nos territórios rurais, com o objetivo de oferecer uma educação que seja comprometida com a valorização dos saberes dos povos do campo. Nesse contexto encontramos as turmas multisseriadas que no município de Humaitá atendem crianças da Educação Infantil agrupadas com crianças do Ensino Fundamental. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, um estudo de caso, e para a coleta sistemática dos dados foram utilizadas entrevistas semiestruturadas e questionários aplicados durante as atividades desenvolvidas, coleta e análise de planejamentos e diálogos, organização dos registros e a redação do texto. O estudo nos permitiu compreender as formas de organização do trabalho pedagógico realizado pelos educadores e educadoras da Educação Infantil do Campo revelando que é um desafio trabalhar com a Educação Infantil em turmas multisseriadas e que procuram estratégias para melhor atender as crianças. As dificuldades são inúmeras, mas desenvolvem atividades de acordo com as possibilidades diante muitas vezes, da ausência de formação e de recursos. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá) | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | por |
dc.subject | Educação do campo | pt_BR |
dc.subject | Educação infantil | pt_BR |
dc.subject | Turmas multisseriadas | pt_BR |
dc.subject | Formação de professores | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CIENCIAS HUMANAS | pt_BR |
dc.title | Práticas pedagógicas na educação infantil em turmas multisseriadas | pt_BR |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
dc.creator.affiliation | Universidade Federal do Amazonas | pt_BR |
dc.date.event | 2022-03-29 | - |
dc.publisher.localpub | Humaitá (AM) | pt_BR |
dc.subject.controlado | Professores - Formação - Humaitá (AM) | pt_BR |
dc.subject.controlado | Educação básica | pt_BR |
dc.subject.controlado | Educação rural - Humaitá (AM) | pt_BR |
dc.creator.affiliation-init | UFAM | pt_BR |
dc.contributor.grupo-pesquisa | Beatriz Lima Benigno | pt_BR |
dc.publisher.course | Pedagogia - Licenciatura - Humaitá | pt_BR |
Appears in Collections: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Ciências Humanas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TCC_BeatrizBenigno.pdf | 734,26 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.