Please use this identifier to cite or link to this item:
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6275
metadata.dc.type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Title: | Educação não escolar e o espaço de atuação do pedagogo na socioeducação do Amazonas |
Other Titles: | Non-schooling education and the pedagogue's performance space in the Amazonas social-education system |
metadata.dc.creator: | Costa, Nayara de Souza |
metadata.dc.contributor.advisor1: | Fernandes, Maria Nilvane |
metadata.dc.contributor.referee1: | Calegare, Fernanda Priscilla Pereira |
metadata.dc.contributor.referee2: | Costa, Ricardo Peres da |
metadata.dc.contributor.referee3: | Abreu, Adriana Maria Pena |
metadata.dc.contributor.referee4: | Barbosa, Gracilene da Silva |
metadata.dc.description.resumo: | O presente Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) investiga a educação não escolar e o espaço de atuação do Pedagogo nas instituições socioeducativas, bem como o processo de seleção desse profissional no Estado do Amazonas. Para tanto, são discutidas e apresentadas as concepções sobre a Ciência da Educação, a educação não escolar, Pedagogia Social e a Educação Social. A pesquisa em questão coaduna-se a projetos de iniciação científica, possui caráter exploratório e utiliza-se do método documental e bibliográfico com base nos preceitos da pesquisa qualitativa. Seu objetivo geral é tecer considerações acerca da função social escolar e não escolar do Pedagogo e seu contexto de inserção no sistema socioeducativo de Manaus, e os objetivos específicos são: a) identificar os aportes teóricos da Educação Social e do espaço de atuação não escolar no sistema socioeducativo; b) verificar a organização do sistema socioeducativo do Amazonas e a relação com a educação escolar; e, c) apontar como está estruturado o perfil do Pedagogo no Processo Seletivo Simplificado do sistema socioeducativo do Amazonas. |
Abstract: | The present Course Conclusion Work (TCC) investigates the non-schooling education and the Pedagogue's performance space in the socio-educational institutions, as well as the selection process of this professional in the State of Amazonas. To this end, we discuss and present conceptions about the Science of Education, non-school education, Social Pedagogy, and Social Education. The research in question is in line with scientific initiation projects, has an exploratory character and uses the documental and bibliographic method based on the precepts of qualitative research. Its general objective is to make considerations about the school and non-school social function of the Pedagogue and its context of insertion in the social-educational system of Manaus, and the specific objectives are: a) to identify the theoretical contributions of Social Education and the space of non-school performance in the social-educational system; b) to verify the organization of the social-educational system of Amazonas and the relationship with school education; and, c) to point out how the profile of the Pedagogue is structured in the Simplified Selection Process of the social-educational system of Amazonas. |
Keywords: | Amazonas Pedagogo Socioeducação |
metadata.dc.subject.cnpq: | CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCACÃO |
metadata.dc.language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
metadata.dc.publisher.department: | FACED - Faculdade de Educação |
metadata.dc.publisher.course: | Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
metadata.dc.rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6275 |
metadata.dc.contributor.grupo-pesquisa: | GEPPEvi - Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão sobre Políticas, Educação, Violências e Instituições |
metadata.dc.subject.controlado: | Orientação educacional Prática de ensino |
Appears in Collections: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Ciências Humanas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TCC_Nayara Costa.pdf | 831,81 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.