Please use this identifier to cite or link to this item: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6896
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Silva, Oderlene Bráulio da-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5446984670745528pt_BR
dc.contributor.referee1Silva, Antônia Rodrigues da-
dc.contributor.referee2Cruz, Maria Simone Ribeiro da Silva-
dc.creatorHolguim, Adriana Mariano-
dc.date.accessioned2023-08-28T14:42:42Z-
dc.date.available2023-08-28T14:42:42Z-
dc.identifier.urihttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6896-
dc.description.abstractThe respective course completion work is scientific in nature, designed with the aim of deepening the research theme on: Youth and adult education: the teaching/learning process of adults in literacy in a public school. This research aims to reflect on the teaching-learning process of EJA at the Municipal School Jociêdes Andrade, in the municipality of Tabatinga in the state of Amazonas. The general objective was to understand the conceptions of EJA and the teaching practices for literacy of young people and adults in classes of the 1st segment of a public school in Tabatinga-AM. In order to reach the objective, the following specific objectives were established: a) to know the concept and importance of EJA in the conception of the subjects; b) reflect on the teaching methods in favor of the literacy of the students of the 1st segment of the EJA; and c) verify the challenges faced for these students' literacy. The authors who contributed to the study and supported the analyzes were: Emília Ferreiro (1987, 2006), Magda Soares (2001, 2003), Ribeiro (2001), Oliveira (2012), Vera Capucho (2012) Moacir Gadotti (2022), Gil (2002), Arroyo (2022), Cortada (2013) and Freire (1987,1980,2008,). The research was configured as a field research with a qualitative approach. In order to collect the necessary data and information, we used a bibliographical study, participative observation and the application of questionnaires. The study showed that adult literacy has been taking place based on different methodologies and in a contextualized way, but still not guaranteeing that everyone feels literate, considering that they have reading and writing difficulties, which demands pedagogical innovations in this sense, as well as reorganization of time, space and curriculum and continued training for teachers on methodologies for literacy in EJA, giving them greater professional qualification to achieve educational purposes.pt_BR
dc.description.resumoO respectivo trabalho de conclusão de curso tem caráter científico, elaborado com intuito de se aprofundar na temática da pesquisa sobre: Educação de Jovens e adultos: o processo de ensino/aprendizagem de adultos na alfabetização em uma escola pública. A presente pesquisa tem o propósito de tecer reflexões a respeito do processo de ensino-aprendizagem da EJA na Escola Municipal Jociêdes Andrade, no município de Tabatinga no estado do Amazonas. O objetivo geral foi compreender as concepções de EJA e as práticas de ensino para alfabetização de jovens e adultos em turmas do 1º segmento de uma escola pública de Tabatinga-AM. Para o alcance do objetivo foram estabelecidos como objetivos específicos: a) conhecer o conceito e a importância da EJA na concepção dos sujeitos; b) refletir sobre os métodos de ensino em prol da alfabetização dos alunos do 1 º segmento da EJA; e c) verificar quais os desafios enfrentados para alfabetização desses alunos. Os autores que contribuíram para o estudo e embasaram as análises foram: Emília Ferreiro (1987, 2006), Magda Soares (2001, 2003), Ribeiro (2001), Oliveira (2012), Vera Capucho (2012) Moacir Gadotti (2022), Gil (2002), Arroyo (2022), Cortada (2013) e Freire(1987,1980,2008,). A pesquisa se configurou como uma pesquisa de campo de abordagem qualitativa. Para coletarmos os dados e informações necessárias usamos o estudo bibliográfico, a observação participativa e a aplicação de questionários. O estudo mostrou que a alfabetização de adultos vem se dando a partir de metodologias diversas e de forma contextualizada, porém ainda não garantindo que todos se sintam alfabetizados, considerando terem dificuldades de leitura e escrita, o que demanda inovações pedagógicas nesse sentido, bem como reorganização do tempo, do espaço e do currículo e formações continuadas às docentes sobre as metodologias para alfabetização na EJA, dando a elas maior qualificação profissional para alcançar as finalidades educacionais.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentINC - Instituto de Natureza e Cultura (Benjamin Constant)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAlfabetizaçãopt_BR
dc.subjectEducação de Jovens e adultospt_BR
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANASpt_BR
dc.titleEducação de jovens e adultos: a alfabetização de adultos em uma escola pública no município de Tabatinga – Ampt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.creator.affiliationUniversidade Federal do Amazonaspt_BR
dc.date.event2023-03-13-
dc.publisher.localpubBenjamin Constant (AM)pt_BR
dc.subject.controladoEducação de jovens e adultospt_BR
dc.subject.controladoAlfabetização de adultospt_BR
dc.subject.controladoProgramas de alfabetizaçãopt_BR
dc.creator.affiliation-initUFAMpt_BR
dc.publisher.coursePedagogia - Licenciatura - Benjamin Constantpt_BR
Appears in Collections:Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Ciências Humanas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC_AdrianaHolguim.pdf1,17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.