Please use this identifier to cite or link to this item: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7038
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Santos, Jonatha Daniel dos-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8023984475581127pt_BR
dc.contributor.referee1Andrade, Alexandra Nascimento de-
dc.creatorRibeiro, Sthefane Wendy Costa-
dc.date.accessioned2023-10-09T19:49:29Z-
dc.date.available2023-10-09T19:49:29Z-
dc.identifier.urihttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7038-
dc.description.abstractThis research aims to understand how mathematical explorations can be developed from Children's Literature with children who experience Early Childhood Education. The study presented is in line with the qualitative principles of doing research in the educational field and for that, books, magazines and academic research will be visited, with the verification of authors that constitute a theoretical and methodological basis, aiming at the theme of interest , against the principles of a bibliographic review. In addition to the mentioned perspective, itineraries will be traced for the constitution of field research, mainly, in function of the school, teachers and children being the important subjects for the understanding of the object. In order to build data for research, some instruments are valid, such as: observation and field diary. With the selected instruments and the field research carried out, through the literature, it is possible to establish pedagogical paths so that mathematical explorations are set in this universe, in addition to contributing to the constitution of mathematical language, enabling different situations and experiences that should belong to the world of experience and who will build their own learning. Thus, the perspective is supported that mathematical explorations can be developed from Children's Literature through activities that promote logical-mathematical reasoning for children aged 4 to 5 years.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa tem como finalidade compreender como as explorações matemáticas podem ser desenvolvidas a partir da Literatura Infantil junto às crianças que vivenciam a Educação Infantil. O estudo apresentado está alinhado com os princípios qualitativos de se fazer pesquisa no campo educacional e para tal, serão visitados livros, revistas e pesquisas acadêmicas, havendo a verificação de autores(as) que constituem uma base teórica e metodológica, visando a temática de interesse, frente aos princípios de uma revisão bibliográfica. Além da perspectiva mencionada, será traçado itinerários para a constituição da pesquisa de campo, sobretudo, em função da escola, professores e crianças serem os sujeitos importantes para a compreensão do objeto. No sentido de construir dados para pesquisa, alguns instrumentos são válidos, tais quais: observação e diário de campo. Com os instrumentos selecionados e a pesquisa de campo realizada, por meio da literatura, é possível estabelecer caminhos pedagógicos para que as explorações matemáticas sejam ambientadas nesse universo, além de contribuir para a constituição da linguagem matemática, possibilitando diferentes situações e experiências que devem pertencer ao mundo de vivência e de quem vai construir sua própria aprendizagem. Assim, sustenta-se a perspectiva de que as explorações matemáticas podem ser desenvolvidas a partir da Literatura Infantil através de atividades que promovam o raciocínio lógico-matemático para crianças de 4 a 5 anos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFACED - Faculdade de Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectExploraçõespt_BR
dc.subjectLiteraturapt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectMatemáticapt_BR
dc.subjectExplorationspt_BR
dc.subjectLiteraturept_BR
dc.subjectChild educationpt_BR
dc.subjectMathematicspt_BR
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANASpt_BR
dc.titleExplorações matemáticas e a literatura na educação infantilpt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.creator.affiliationUniversidade Federal do Amazonaspt_BR
dc.date.event2023-06-26-
dc.publisher.localpubManaus (AM)pt_BR
dc.subject.controladoMatemática - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.controladoEducação infantilpt_BR
dc.subject.controladoMatemática - Literatura infantojuvenilpt_BR
dc.creator.affiliation-initUFAMpt_BR
dc.publisher.coursePedagogia - Licenciatura - Manauspt_BR
Appears in Collections:Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Ciências Humanas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC_SthefaneRibeiro.pdf5,95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.