Please use this identifier to cite or link to this item:
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7546
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Oliveira, Marcio de | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2808188859997677 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Silva, Juçara Lobato da | - |
dc.creator | Lima, Raimundo da Silva de | - |
dc.date.accessioned | 2024-08-15T22:17:50Z | - |
dc.date.available | 2024-08-15T22:17:50Z | - |
dc.identifier.uri | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7546 | - |
dc.description.abstract | This Final Course Paper (TFC) aims to analyze the pedagogical practices developed throughout the academic training in the Bachelor's Degree in Pedagogy, offered by the National Plan for the Training of Basic Education Teachers (PARFOR) and mediated by the Federal University of Amazonas (UFAM). It is justified by the need to unite the experiences lived during the course and critically reflect on them. Using autobiography as an investigative method, the work seeks not only to report but also to analyze and understand the challenges and learning experiences faced. It concludes that critical reflection on teaching practice is fundamental for the training of more conscious and prepared teachers to face the realities of basic education in Brazil. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este Trabalho Final de Curso (TFC) tem como objetivo analisar as práticas pedagógicas desenvolvidas ao longo da formação acadêmica no Curso de Licenciatura em Pedagogia, ofertado pelo Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica (PARFOR) e mediado pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Justifica-se pela necessidade de unir as experiências vividas durante o curso e refletir criticamente sobre elas. Utilizando a autobiografia como método de investigação, o trabalho busca não apenas relatar, mas também analisar e compreender os desafios e aprendizagens enfrentados. Conclui-se que a reflexão crítica sobre a prática docente é fundamental para a formação de professores mais conscientes e preparados para enfrentar as realidades da educação básica no Brasil. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FACED - Faculdade de Educação | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | por |
dc.subject | Práticas pedagógicas | pt_BR |
dc.subject | Formação docente | pt_BR |
dc.subject | Autobiografia | pt_BR |
dc.subject | Reflexão | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CIENCIAS BIOLOGICAS: BIOLOGIA GERAL | pt_BR |
dc.title | Trajetória formativa: recordações de uma caminhada de vida acadêmica e profissional | pt_BR |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
dc.creator.affiliation | Universidade Federal do Amazonas | pt_BR |
dc.date.event | 2024-07-18 | - |
dc.publisher.localpub | Itamarati (AM) | pt_BR |
dc.subject.controlado | . | pt_BR |
dc.subject.controlado | . | pt_BR |
dc.creator.affiliation-init | UFAM | pt_BR |
dc.publisher.course | Pedagogia - Licenciatura - Parfor - Itamarati/AM | pt_BR |
Appears in Collections: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Ciências Biológicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TCC_RaimundoLima | 362,65 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.