Please use this identifier to cite or link to this item:
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7858
metadata.dc.type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Title: | Uso de material concreto no ensino do conceito de conjunto e as suas operações |
metadata.dc.creator: | Seixas, Raimundo Juscelino Dinis Alves, Iana Caxias |
metadata.dc.contributor.advisor1: | Morera, Dimas Martinez |
metadata.dc.contributor.referee1: | Mafra, Agnes Cristina Oliveira |
metadata.dc.contributor.referee2: | Santos, Maria Rosilene Barroso dos |
metadata.dc.description.resumo: | O ensino-aprendizagem na área de Matemática, e seu sucesso na tarefa de formar cidadãos capazes de participar da vida acadêmica, econômica, política e cultural, estão diretamente ligados à metodologia e prática na sala de aula. Dessa forma, a metodologia de manipulação de materiais concretos associados a Conjuntos, pode ser uma técnica de sucesso no ensino da Matemática no Ensino Médio. Este trabalho teve como objetivo analisar as contribuições da manipulação de materiais concretos para que possa ajudar no processo de ensino e aprendizagem do conceito de conjuntos. O estudo envolveu 24 alunos do 2º ano do ensino médio em uma escola estadual. As atividades foram projetadas para explorar situações do cotidiano, estimulando o desenvolvimento do raciocínio lógico e do pensamento crítico. A abordagem qualitativa foi adotada, consistindo em atividades práticas e um questionário para avaliar o conhecimento prévio dos alunos e seu interesse pelo ensino de Matemática. |
Abstract: | The teaching and learning process in the field of Mathematics, and its success in shaping citizens capable of participating in academic, economic, political, and cultural life, are directly linked to classroom methodology and practice. Thus, the methodology of manipulating concrete materials associated with Sets can be a successful technique in teaching Mathematics in high school. This study aimed to analyze the contributions of manipulating concrete materials to assist in the teaching and learning process of the concept of sets. The study involved 24 students in the 2nd year of high school at a public school. The activities were designed to explore everyday situations, stimulating the development of logical reasoning and critical thinking. A qualitative approach was adopted, consisting of practical activities and a questionnaire to assess students' prior knowledge and interest in learning Mathematics. From the study, it was found that it is essential to understand the challenges faced by students and provide means to facilitate the construction of mathematical knowledge, regardless of the content taught by the teacher. It is also important to value the world knowledge that students bring with them. Additionally, the use of the methodology of concrete materials in the context of teaching the concept of Sets promotes the development of an innovative, creative, and autonomous spirit among students, contributing to the learning of Mathematics. |
Keywords: | Matemática Material concreto Operações com conjuntos |
metadata.dc.subject.cnpq: | CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA |
metadata.dc.language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
metadata.dc.publisher.department: | ICE - Instituto de Ciências Exatas |
metadata.dc.publisher.course: | Especialização em ensino da Matemática para o Ensino Médio |
metadata.dc.rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
URI: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7858 |
metadata.dc.subject.controlado: | Matemática - Estudo e ensino - Pesquisa Matemática (Ensino médio) Teoria dos conjuntos - Matemática |
Appears in Collections: | Trabalho de Conclusão de Curso - Especialização - Ciências Exatas e da Terra |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TCC_IanaAlves_RaimundoSeixas.pdf | 3,09 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.