Please use this identifier to cite or link to this item: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8383
metadata.dc.type: Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo
Title: Study of a 9th grade classroom in a municipal school in Humaitá/AM: divergence between generated ethnographic data and questionnaire responses
metadata.dc.creator: Figueiredo, Andressa Santos
metadata.dc.contributor.advisor1: Menegaldo, Karina
metadata.dc.description.resumo: This article presents part of a research project whose propuse was to understand the factors that influence reading and text interpretation learning among 9th grade students in the Portuguese Language class in a public school in the city of Humaitá/AM. The study involved the generation of data from observational records carried out over a school term in 2023. The method included classroom observations, notes and recordings of classes, subsequently transcribed for analysis. At the same time, social and personal data were collected through structured questionnaires, covering aspects such as family relationships, socioeconomic status, intrapersonal interactions in the classroom and relationships with peers, these data were cross-referenced with conversational data obtained during interactions. The results reveal that one of the main factors for students' learning difficulties is the lack of encouragement and support during the developmental process within the school environment. This study seeks to contribute to the discussion of necessary changes not only in the school investigated, but also in other elementary education institutions in the city of Humaitá/AM.
Abstract: Este artigo apresenta parte de um projeto de pesquisa cujo propósito foi compreender os fatores que influenciam a aprendizagem de leitura e interpretação de textos entre alunos do 9º ano do ensino fundamental da disciplina de Língua Portuguesa de uma escola pública do município de Humaitá/AM. O estudo envolveu a geração de dados a partir de registros observacionais realizados ao longo de um período letivo de 2023. O método incluiu observações de sala de aula, anotações e gravações de aulas, posteriormente transcritas para análise. Paralelamente, foram coletados dados sociais e pessoais por meio de questionários estruturados, abrangendo aspectos como relações familiares, nível socioeconômico, interações intrapessoais em sala de aula e relações com os pares, sendo esses dados cruzados com dados conversacionais obtidos durante as interações. Os resultados revelam que um dos principais fatores para as dificuldades de aprendizagem dos alunos é a falta de incentivo e apoio durante o processo de desenvolvimento dentro do ambiente escolar. Este estudo busca contribuir para a discussão de mudanças necessárias não apenas na escola investigada, mas também em outras instituições de ensino fundamental do município de Humaitá/AM.
Keywords: Interaction
Learning
Microethnography
metadata.dc.subject.cnpq: LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
metadata.dc.language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
metadata.dc.publisher.department: IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)
metadata.dc.publisher.course: Letras - Língua Portuguesa e Língua Inglesa - Licenciatura - Humaitá
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
URI: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8383
Appears in Collections:Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Linguística, Letras e Artes

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC_AndressaFigueiredo.pdf404,21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.