Please use this identifier to cite or link to this item:
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8410
metadata.dc.type: | Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo |
Title: | A escola moderna e a formação do indivíduo: reflexões a partir das obras de Ponce e Enguita |
Other Titles: | The modern school and the formation of the individual: reflections from the works of Ponce and Enguita |
metadata.dc.creator: | Dias, Stephanie Caroline Farias |
metadata.dc.contributor.advisor1: | Daniel Júnior, Geraldo Magela |
metadata.dc.contributor.referee1: | Azevedo, Railce da Silva de |
metadata.dc.description.resumo: | O presente artigo tem como objetivo explorar o papel da escola na formação do indivíduo à luz do referencial teórico marxista. Para alcançar esse objetivo, adota-se uma abordagem comparativa e qualitativa, tomando por objeto as obras dos autores marxistas Ponce (2010) e Enguita (1989). Através da análise dessas obras, busca-se compreender como esses autores abordam a relação histórica entre a escola e a formação do indivíduo. Toma por referencial teórico da análise a concepção marxista da história, especialmente a leitura que dela fazem M.P.L.A (1995), Daniel Júnior (2017), Ohlweiler (1985) e Renault (2010). Não pretende ser um estudo aprofundado e exausto, mas apenas realizar uma abordagem preliminar, visando a identificação de alguns aspectos mais relevantes para o debate sobre a educação e emancipatória nas sociedades capitalistas contemporâneas. |
Abstract: | This article aims to explore the role of school in the formation of the individual in the light of the Marxist theoretical framework. To achieve this goal, a comparative and qualitative approach is adopted, focusing on the works of Marxist authors Ponce (2010) and Enguita (1989). Through the analysis of these works, the aim is to understand how these authors approach the historical relationship between school and the critical formation of the individual. The theoretical framework for the analysis is the Marxist conception of history, especially as interpreted by M.P.L.A (1995), Daniel Júnior (2017), Ohlweiler (1985), and Renault (2010). It does not aim to be an in-depth and exhaustive study, but rather a preliminary approach, aiming to identify some of the most relevant aspects for the debate on critical and emancipatory education in contemporary capitalist societies. |
Keywords: | Educação Education Sociedade Ideologia na educação Formação Humana Society Ideology in Education Individual Formation |
metadata.dc.subject.cnpq: | CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO |
metadata.dc.language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
metadata.dc.publisher.department: | ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) |
metadata.dc.publisher.course: | Pedagogia - Licenciatura - Parintins |
metadata.dc.rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
URI: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8410 |
metadata.dc.subject.controlado: | Educação - Estado Educação - Aspectos sociais |
Appears in Collections: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Ciências Humanas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TCC_StephanieDias.pdf | 240,9 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.