Please use this identifier to cite or link to this item:
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8777
metadata.dc.type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Title: | Matemática Fuzzy: Teoria e Aplicações |
Other Titles: | Fuzzy Mathematics: Theory and Applications |
metadata.dc.creator: | Silva, Diogo Sampaio da |
metadata.dc.contributor.advisor1: | Prata, Roberto Antônio Cordeiro |
metadata.dc.contributor.referee1: | Souza, Sílvia Dias de |
metadata.dc.contributor.referee2: | Cabral, Valtemir Martins |
metadata.dc.description.resumo: | A Matemática Fuzzy é uma área da Matemática que apresenta uma nova abordagem à noção clássica de conjunto, permitindo generalizar conceitos e resultados da Matemática clássica. Este trabalho tem como objetivo fornecer uma introdução abrangente à Matemática Fuzzy, abordando a definição e propriedades dos conjuntos fuzzy, bem como sua aplicabilidade, especialmente voltada para a biomatemática. Iniciamos concentrando-nos na apresentação dos fundamentos da Matemática Fuzzy, além de breves comentários sobre seus predecessores. Serão discutidos os conceitos de conjuntos fuzzy, operações com conjuntos fuzzy e números fuzzy, proporcionando um aprofundamento em relação ao Princípio de Extensão de Zadeh. Passamos então a estudar bases para modelagem de crescimento populacional através de Equações Diferenciais. Em seguida, abordaremos a área dos números fuzzy interativos, explorando o seu potencial para modelar problemas, especialmente aqueles relacionados à biomatemática. Nesse contexto, estudaremos as propriedades dos números fuzzy interativos, assim como suas aplicações em modelagem matemática. Através de exemplos concretos, ilustraremos como a Matemática Fuzzy e os números fuzzy interativos são aplicados em situações do mundo real, destacando a sua relevância na tomada de decisões em ambientes de incerteza e imprecisão. |
Abstract: | Fuzzy Mathematics is an area of Mathematics that presents a new approach to the classical notion of set, allowing to generalize concepts and results of classical Mathematics. This work aims to provide a comprehensive introduction to Fuzzy Mathematics, addressing the definition and properties of fuzzy sets, as well as their applicability, especially focused on biomathematics. We begin by focusing on the presentation of the fundamentals of Fuzzy Mathematics, in addition to brief comments on its predecessors. The concepts of fuzzy sets, operations with fuzzy sets and fuzzy numbers will be discussed, providing a deepening in relation to Zadeh's Extension Principle. We then proceeded to study bases for modeling population growth through Differential Equations. Next, we will address the area of interactive fuzzy numbers, exploring their potential for modeling problems, especially those related to biomathematics. In this context, we will study the properties of interactive fuzzy numbers, as well as their applications in mathematical modeling. Through concrete examples, we will illustrate how Fuzzy Mathematics and interactive fuzzy numbers are applied in real world situations, highlighting their relevance in decision making in environments of uncertainty and imprecision. |
Keywords: | Matemática Fuzzy Fuzzy Mathematics Conjuntos Fuzzy Fuzzy Sets Princípio de Extensão de Zadeh Zadeh Extension Principle Números Fuzzy Interativos Interactive Fuzzy Numbers Biomatemática Biomathematics |
metadata.dc.subject.cnpq: | CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA::MATEMATICA APLICADA |
metadata.dc.language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
metadata.dc.publisher.department: | ICE - Instituto de Ciências Exatas |
metadata.dc.publisher.course: | Matemática - Licenciatura - Manaus |
metadata.dc.rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
URI: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8777 |
metadata.dc.subject.controlado: | . . |
Appears in Collections: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Ciências Humanas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TCC_DiogoSilva.pdf | 520,17 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.