Please use this identifier to cite or link to this item:
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6015
metadata.dc.type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Title: | O trabalho docente no Projeto Aula em Casa |
Other Titles: | Teaching work in The Home Class Project |
metadata.dc.creator: | Costa, Diogo Nogueira da |
metadata.dc.contributor.advisor1: | Alencar, Simône de Oliveira |
metadata.dc.contributor.referee1: | Alves, Maria Isabel Alonso |
metadata.dc.contributor.referee2: | Alves, Rozane Alonso |
metadata.dc.description.resumo: | A partir do cenário mundial ocasionado pela pandemia da COVID-19, surgiu a indagação do problema da pesquisa: Como os professores da educação básica trabalham com as Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) no desenvolvimento do projeto Aula em Casa? O objetivo central do estudo foi analisar o trabalho docente no desenvolvimento do Aula em Casa. Para isso, fez-se necessário: identificar as TIC utilizadas no desenvolvimento do Aula em Casa; descrever as metodologias desenvolvidas; conhecer o processo de planejamento do trabalho docente e verificar a avaliação desenvolvida pelos educadores no referido projeto. Esta pesquisa apresenta abordagem qualitativa, do tipo estudo descritivo (TRIVINOS, 1987). A técnica utilizada para coleta de dados foi o questionário (via WhatsApp). E para a análise dos dados utilizou-se a construção de categorias descritivas com base em Ludke e André (1986). Os resultados demonstram que o trabalho docente desenvolvido no Aula em Casa foi cansativo, desafiador, porém, carregado de superações e reinvenções e que o uso das TIC, como ferramentas pedagógicas, foi fundamental nesse processo. |
Abstract: | From the global scenario caused by the COVID-19 pandemic, the question of the research problem emerged: How do basic education teachers work with ICT in the development of the Home Class project? The main objective of the study was to analyze the teaching work in the development of the Class at home. For this, it was necessary to: identify the ICT used in the development of the Classroom at home; describe the developed methodologies; know the process of planning the teaching work and verify the evaluation developed by the educators in that project. This research presents a qualitative approach, of the descriptive study type (TRIVINOS, 1987). The technique used for data collection was the questionnaire (via WhatsApp). And for data analysis, the construction of descriptive categories based on Ludke and André (1986) was used. The results demonstrate that the teaching work carried out in the Home Class was tiring, challenging, however, full of overcomings and reinventions and that the use of ICT, as pedagogical tools, was fundamental in this process. |
Keywords: | Aula em casa Home Class TIC Trabalho docente Educação Teaching work Education |
metadata.dc.subject.cnpq: | CIENCIAS HUMANAS |
metadata.dc.language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | BRASIL |
metadata.dc.publisher.department: | IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá) |
metadata.dc.publisher.course: | Pedagogia - Licenciatura - Humaitá |
metadata.dc.rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6015 |
metadata.dc.subject.controlado: | Tecnologia da Informação e Comunicação Tecnologia Educacional - Humaitá (AM) |
Appears in Collections: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Ciências Humanas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TCC_DiogoCosta.pdf | 738,09 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.